Kategoria: Biura, Prawo
Przeczytasz w 4 min

Z pupilem do biura? To co kiedyś było nie do pomyślenia, dziś jest na porządku dziennym. Do tego, że kontakt ze zwierzętami redukuje stres, poprawia atmosferę i ułatwia nawiązywanie relacji między pracownikami nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Ale czy do każdego budynku biurowego wprowadzimy psa? Kto o tym decyduje? Jak nie narazić się współpracownikom oraz jak przystosować biuro do obecności czworonoga?

Wszystko zależy od regulaminu budynku

Żadne szczere chęci właściciela zwierzaka, zgoda innych pracowników czy przychylność szefa nie pomogą, jeśli regulamin budynku zabrania wprowadzania zwierząt. A z taką barierą zetkniemy się w większości biurowców klasy A. Istnieje trochę większe prawdopodobieństwo, że psiaka wprowadzimy do budynku klasy B lub budynku prywatnego właściciela, o ile w regulaminie nie ma wyraźnego zakazu. Jak to więc możliwe, że niektórzy pracownicy mogą przyprowadzać zwierzęta do nowoczesnego biurowca? Jeśli firmie zależy na możliwości wprowadzania zwierząt, a do tego ma silną pozycję negocjacyjną (bo np. jest największym najemcą w danym budynku) to może w drodze negocjacji zmienić zapisy regulaminu budynkowego. Zgoda na wprowadzanie czworonogów jest na przykład jednym z warunków stawianych przez Wework, operatora biur serwisowanych, którego polityka firmy zakłada bycie pet-friendly. Pozwolenie na przebywanie zwierząt w biurze najbezpieczniej mieć na piśmie, dlatego wiele firm kładzie nacisk na zawarcie takiego zapisu w umowie najmu biura. Są oczywiście ograniczenia we wprowadzaniu zwierząt dużych i niebezpiecznych.

Pupil w pracy, a biurowy savoir-vivre

Choć badania dowodzą o przewadze korzyści płynących z towarzystwa czworonogów w miejscu pracy, to trzeba pamiętać, że nie można nikogo zmuszać do obcowania ze zwierzętami. Ktoś może mieć alergię, kogoś innego zwyczajnie będzie to rozpraszać. Jeśli w regulaminie budynku nie ma zakazu, to kolejny krok należy do firmy, która powinna określić jasne zasady przebywania zwierząt w biurze. W tym celu najlepiej wcześniej przeprowadzić ankietę wśród pracowników, która pokaże ilu jest zwolenników, a ilu przeciwników tego pomysłu, oraz ilu i jakich czworonożnych gości można się w biurze spodziewać. Żeby zapewnić komfort pracy wszystkim pracownikom warto wydzielić np. psie strefy przystosowane do pracy w towarzystwie pupila, ale także strefy z zakazem wprowadzania czworonoga. Miejscami w biurze, gdzie przebywanie zwierząt jest niewskazane są np. kuchnia czy recepcja i sale konferencyjne, czyli strefa gdzie pojawiają się obcy ludzie, w tym goście, kontrahenci czy potencjalni partnerzy biznesowi.

Zgodnie z obecnym stanem prawnym żadne przepisy BHP nie stoją na przeszkodzie w tworzeniu biur przyjaznych zwierzętom. Należy jednak zadbać by ich obecność w jakikolwiek sposób nie wpływała na bezpieczeństwo i higienę pracy. Pracownicy, którzy przyprowadzają psy, muszą uprzednio o nie zadbać, tzn. czworonogi muszą być odrobaczone oraz wolne od przykrego zapachu. Jeśli w budynku znajduje się recepcja, warto, aby znalazła się w niej informacja na temat obecności psów w biurze. Cała odpowiedzialność za pupila leży po stronie jego właściciela. 

Kilka wskazówek na początek

Jeśli możemy i chcemy, żeby nasz zwierzak towarzyszył nam w pracy, to okres adaptacyjny jest konieczny. Nie każdy pupil odnajdzie się w biurowej rzeczywistości. Dużo zależy od temperamentu zwierzaka (np. zbyt energiczny i domagający się atencji może przeszkadzać współpracownikom), poziomu zdyscyplinowania (pies musi reagować na podstawowe komendy), a także od samego biura (głośne i zatłoczone może być zbyt stresujące dla czworonoga). Warto zacząć od krótkich wizyt, w czasie których pupil poznaje otoczenie, współpracowników i inne zwierzęta.

Pupil musi mieć przygotowane stałe miejsce, gdzie będzie znajdować się legowisko i antypoślizgowa miska z wodą. Musi się ono znajdować przy biurku właściciela i najlepiej z dala od ciągów komunikacyjnych, żeby przechodzące osoby nie niepokoiły zwierzaka. Żeby zapewnić zwierzęciu więcej spokoju można zaopatrzyć się np. w parawan lub budkę. Obowiązkowo zabieramy także przysmaki i ulubione zabawki np. gryzak, żeby znudzone zwierzę nie szukało rozrywki wśród elementów wyposażenia biura. Niewykluczone też, że w trakcie pracy trzeba będzie wyprowadzić czworonoga na zewnątrz. 

Firmy pet-friendly są trendy

Dobrą informacją dla właścicieli czworonogów jest to, że coraz więcej firm poszerza przywileje pracownicze o możliwość przyprowadzania zwierząt do biura. Coworkingi, do których można wprowadzać zwierzaki wymieniają cechę pet-friendly jako jeden ze swoich atutów. Firma przyjazna zwierzętom to też cecha działająca na młodych pracowników. Według badań IPSOS milenialsi mając do wyboru dwóch pracodawców, wybierają firmę przyjazną zwierzętom, bo kojarzy im się z dobrą, przyjazną atmosferą i pracodawcą o ludzkiej twarzy.

PS. Na zdjęciu głównym Mimi gościnnie w naszej siedzibie 🙂

My wiemy do jakich biur będziesz mógł przyjść ze swoim pupilem. Pomożemy Ci w znalezieniu idealnej siedziby dla Twojej firmy. Napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod numer 22 102 12 11.

Możesz również wyszukać biuro w Twoim mieście w wyszukiwarce:

biura do wynajęcia

Wyróżnione wpisy

Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.

Działamy na wielu płaszczyznach

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Wsparcie doświadczonego prawnika, który na co dzień obsługuje firmy na rynku nieruchomości komercyjnych, w języku polskim i angielskim. Jeśli będziesz negocjować umowę najmu lub sprzedaży, skontaktuj się z nami.
03
Reprezentacja
Najemcy
Bezpieczny proces najmu powierzchni biurowej dla firm, prowadzony przez doświadczonych, niezależnych specjalistów. Biura na wynajem z całego rynku dostępne w jednym miejscu, porównaj i umów się na prezentacje.
04
Reprezentacja
Wynajmującego
Usługa komercjalizacji powierzchni dla właścicieli budynków biurowych. Jeśli posiadasz pustostany i potrzebujesz najemców, zapytaj o nasze wsparcie. Dodatkowo możemy wdrożyć elastyczny moduł coworkingowy.
05
Capital
Markets
Zapełnione budynki biurowe na sprzedaż ze stopą zwrotu oraz projekty oportunistyczne, do przebudowy lub rozbudowy. Działki inwestycyjne z przeznaczeniem komercyjnym pod biura, handel i PRS - public rented sector.
06
Retail
Najem i zakup lokali handlowo-usługowych prowadzony przez doradców wyspecjalizowanych w tym sektorze. Doskonale rozumiemy specyfikę branż naszych klientów oraz wymogi techniczne, jakie muszą spełnić nieruchomości.
Skontaktuj się,
 chętnie pomożemy
Cześć, jestem Fatima! Zadzwoń do mnie lub napisz, a odpowiem niezwłocznie:
[email protected] +48 22 299 17 27
Twoja wiadomość

    * Pola obowiązkowe
    Wiadomość wysłana
    Dziękujemy!
    Potrzebujesz wsparcia? Jesteśmy do Twojej dyspozycji