Najemcy kupują oczami. Wywiad z Agnieszką Kawczyńską o zdjęciach nieruchomości

Przedstawiamy wywiad z fotograf i zarazem specjalistką ds. najmu w Biuro Na Miarę w Łodzi – Agnieszką Kawczyńską, którego fragmenty zostały opublikowane na portalu Business Insider. Wywiad został przeprowadzony w związku ze zdobyciem III miejsca w konkursie Wizjery 2021 w kategorii najlepsze zdjęcia nieruchomości. Organizatorami konkursu są portale Morizon.pl i Gratka.pl. Warto dodać, że Biuro Na Miarę zostało nagrodzone jako jedyna agencja specjalizująca się w nieruchomościach stricte komercyjnych.

Jak dobre zdjęcia pomagają w sprzedaży nieruchomości komercyjnych? Jak ważny jest to element oferty?

Uważam, że zdjęcia są najważniejszym elementem oferty. Pierwsze dwie sekundy decydują o tym, czy oglądający zdecyduje się kliknąć w ofertę lub chociaż przeczytać jej tytuł. Na portalach często możemy spotkać te same nieruchomości wystawiane przez kilka agencji, które nie różnią się warunkami komercyjnymi. Klienci jednak kupują oczami i decydują się na kontakt z danym agentem dzięki odpowiedniemu przygotowaniu oferty, poprzez dobrze wykonane zdjęcia.

– Jak Państwo podchodzą do fotografii nieruchomościowej? Stawiacie na wewnętrzne szkolenia czy zatrudniacie fotografów? Kto zajmuje się home stagingiem?

Stawiamy na jakość, dlatego najczęściej decydujemy się na współpracę z profesjonalnymi fotografami. Dbamy o to, aby nasi specjaliści ds. najmu mogli się całkowicie skupić na swojej pracy, jaką jest kompleksowa obsługa procesu najmu. Mimo tego cały zespół został przeszkolony z podstawowej wiedzy o fotografii wnętrz i nieruchomości, aby w sytuacjach awaryjnych zrobić dobre zdjęcie sprzętem, który ma przy sobie. Home staging (tu wypadałoby powiedzieć raczej “office staging” 😉 ) nie zawsze ma zastosowanie w przypadku biur do wynajęcia. Wolne lokale biurowe często są zupełnie puste – wówczas jedyne, co pozostaje do zrobienia, to poprawienie rolet/żaluzji i dobre uchwycenie przestrzeni. W biurach umeblowanych, z rzeczami poprzedniego najemcy często trzeba po prostu… posprzątać. Oczywiście już nawet takie drobiazgi, jak kwiatek, laptop, lampka, książki uatrakcyjniają zdjęcie. Zawsze staramy się korzystać z tego, co znajduje się na danej przestrzeni.

– Jakie są koszty profesjonalnej sesji i od czego zależą?

Koszty profesjonalnej sesji mogą zaczynać się od 200 zł, a kończyć nawet na 2000 zł. W sumie to nie ma tutaj górnej stawki. Na ostateczną kwotę składa się wiele czynników, takich jak wielkość nieruchomości, poświęcony czas czy też liczba zdjęć, która zostanie oddana do postprodukcji. Dodatkowym czynnikiem na pewno będzie to, czy fotograf jest początkujący, czy jest już rozpoznawalną na rynku osobą. Coraz częściej spotykamy się ze zdjęciami z dronów, co również podnosi koszt o kolejne kilkaset złotych. 

– Jakie są największy wyzwania i trudności w fotografowaniu nieruchomości komercyjnych? Konieczność zrobienia sesji przy nieodpowiednim oświetleniu? Stan i/lub wielkość nieruchomości? Inne? Jak sobie Państwo radzą z tymi wyzwaniami?

Największym wyzwaniem zdecydowanie jest stan lokalu, którego często nie jesteśmy w stanie zmienić na miejscu. Zanieczyszczone wykładziny, zacieki na ścianach lub brak części rolet nie prezentują się dobrze na zdjęciu, a na pewno już nie zachęcają do obejrzenia nieruchomości. Brak odpowiedniego oświetlenia wewnętrznego, kiedy nie dociera wystarczająca ilość słońca, jest również niemałym problemem. Na szczęście jest na to łatwe rozwiązanie, którym jest znajomość kilku trików w Photoshopie. Wtedy już nie istnieją rzeczy niemożliwe!

– Jak Państwa zdaniem zmieniła się fotografia nieruchomości na sprzedaż/wynajem przez ostatnie 10 lat? Czy rynek idzie w kierunku coraz większej profesjonalizacji? 

Rynek nieruchomości pod względem fotografii przez ostatnie 10 lat nie uległ ogromnym zmianom. Żyjemy w czasach, gdzie obraz w internecie stanowi główny sposób przekazu. Z czasem jednak odbiorca stał się bardziej wymagający i oczekuje wyższego standardu, jeśli chodzi o prezentację ofert. Doszło więc wiele nowych technologii tj. wirtualne spacery 3D, nagrywanie obiektów z drona czy też po prostu filmy o znacznie wyższej jakości niż kiedyś.

Natomiast musimy pamiętać o tym, że dużo osób korzysta nadal ze smartfonów, które faktycznie robią zdjęcia coraz to lepszej jakości, ale niestety jest to droga na skróty. Pozwala to jedynie zyskać szybsze opublikowanie oferty w sieci, ale już niekoniecznie będzie skutkowało równie szybkim pozyskaniem klienta ze względu na brak odpowiedniej jakości.

– Kilka „grzechów” w fotografii nieruchomości (nie tylko komercyjnych), które Państwo często dostrzegają.

Pierwszym z  “grzechów głównych”  jest brak wcześniejszego przygotowania nieruchomości do sesji, które jest szczególnie ważne kiedy fotografujemy lokal biurowy, w którym znajdowali się już najemcy. Często możemy spotkać się ze zdjęciami wykonanymi przez pośrednika w pośpiechu, gdzie na biurkach znajduje się jeszcze bałagan i sterty dokumentów. Kolejnym jest brak podstawowego przeszkolenia, jak wykonać dobre zdjęcie nieruchomości. Mimo tego, że aparaty w telefonach pozwalają nam robić zdjęcia o bardzo wysokiej jakości, to bez wystarczająco szerokiego kąta w obiektywie i statywu nie uda nam się zrobić perfekcyjnego ujęcia. Jednak pamiętajmy również o tym, że posiadając najlepszy i najdroższy sprzęt, bez odpowiedniej wiedzy też nie osiągniemy pożądanego efektu. Myślę, że też dość kluczowym błędem jest brak jakiekolwiek postprodukcji. Pewnych rzeczy nie jesteśmy w stanie osiągnąć samym sprzętem fotograficznym i warto poświęcić choć trochę czasu na retusz w programie graficznym.

Wszystkich laureatów i zwycięskie prezentacje nieruchomości w konkursie Wizjery 2021 można obejrzeć TU.

Jeśli poszukujesz atrakcyjnego biura do wynajęcia, skontaktuj się z nami przez [email protected], pod nr telefonu 22 102 12 11, lub przeglądaj setki ofert w wyszukiwarce Biuro Na Miarę.