Business Insights
  • Biura
  • Lokale usługowe
  • Fit-Out
  • Prawo
  • Wiadomości
  • Kontakt
MENU
  • Biura
  • Lokale usługowe
  • Fit-Out
  • Prawo
  • Wiadomości
  • Kontakt

MENU

Kategorie

  • Analiza
  • Informacja prasowa
  • Komentarz
  • Poradnik
Subskrybuj
Biuro Na Miarę
Biuro Na Miarę
  • Biura
  • Lokale usługowe
  • Fit-Out
  • Prawo
  • Wiadomości
  • Kontakt
||
  • Komentarz
  • Poradnik

Jakie powinno być oświetlenie w biurze?


  • 2021-12-30
  • Alexandra Kwapisiński
Total
0
Shares
0
0
0

W każdym biurze oświetlenie jest jednym z kluczowych aspektów dotyczących wyposażenia wnętrz i ergonomii pracy. Jakich zasad należy przestrzegać, aby uzyskać dobrze doświetlone miejsce pracy, w którym pracownicy będą czuć się komfortowo? Jak dobierać lampy do biura?

Normy oświetlenia w biurze

Jeśli prowadzisz firmę, jako pracodawca masz obowiązek zapewnić pracownikom komfortowe i bezpieczne warunki pracy. Przepisy BHP dotyczą również oświetlenia w biurze w zależności od rodzaju wykonywanej pracy. Dokumentem regulującym te kwestie jest Polska Norma PN-EN 12464-1:2012. Warto podkreślić, że barwa oświetlenia znacząco wpływa na samopoczucie i zdrowie, a co za tym idzie, efektywność pracy. Najkorzystniejsze dla pracownika jest światło naturalne. Dlatego stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi w miejscu pracy stałej powinien wynosić co najmniej 1:8.

Rozróżniamy również oświetlenie ze względu na rozmieszczenie, czyli np. oświetlenie centralne, które dotyczy całego pomieszczenia, oraz punktowe, zorientowane na jedno stanowisko pracy. Dodatkowo wymienia się oświetlenie, które łączy funkcje punktowego oraz centralnego.

Kiedy wybieramy oświetlenie do biura i gabinetu, istotny dobór kryterium to:

  • rozkład luminancji – praca biurowa najczęściej odbywa się przed komputerem, w związku z czym priorytetem jest ustawienie oświetlenia biurowego, aby światło nie odbijało się od monitorów, ekranów i innych powierzchni. Nieprawidłowy rozkład może powodować dyskomfort dla oczu związany z odbiciem światła,
  • natężenie oświetlenia wyrażone jest w luksach, jest zależne od czynności, jaką wykonuje się na danym stanowisku. Przykładowo w takich miejscach, jak sala konferencyjna lub stanowiska komputerowe natężenie oświetlenia powinno wynosić 500 lx, a w przypadku stanowisk kreślarskich 750 lx,
  • kierunkowość światła, jest kluczowa do doświetlania konkretnych stanowisk, przedmiotów i miejsc. Oświetlenie nie powinno rzucać ostrych cieni, które rozpraszają uwagę pracowników.

O przepisach BHP odnośnie oświetlenia, ale i innych kwestii, np. wentylacji czy wysokości pomieszczeń pisaliśmy również TUTAJ.

Barwa światła

Następnym ważnym aspektem, jest dobór odpowiedniej barwy światła. Ludzki organizm najkorzystniej funkcjonuje przy świetle dziennym. Niestety nie jest ono dostępne przez cały dzień roboczy w optymalnym stopniu, w dodatku wiele miejsc w biurze jest oddalonych od okien czy świetlików. Sztuczne oświetlenie biura powinno zatem odwzorowywać światło dzienne możliwie jak najwierniej.

Najczęściej możemy wybierać spośród trzech podstawowych barw – białej neutralnej, białej zimnej oraz barwy żółtej. Największy komfort pracy zapewnia neutralna biel. Ten odcień sprzyja wydajności i koncentracji. Zimna biel nie tylko daje wrażenie chłodu, ale może również przesadnie stymulować i męczyć wzrok. Natomiast światło o żółtym zabarwieniu, choć kojarzy się z ciepłem i domową wygodą, nie pomaga w utrzymaniu koncentracji. Częściej prowadzi do senności, która wydłuża realizację zadań oraz może powodować wrażenie zmęczenia.

Światło w neutralnej bieli lepiej wpływa na wydajność i koncentrację.

Oświetlenie na etapie wyboru biura

Już na etapie wyboru biura warto zwrócić uwagę na kwestie oświetlenia. Dobrze, żeby lokal miał optymalny dostęp światła słonecznego. Naturalne światło jest niezbędne w przypadku każdego z nas, wpływa ono na samopoczucie i pozwala regulować rytm dobowy. Ponadto pozwala obniżyć koszty związane z oświetleniem. Na ilość światła słonecznego wpływ mają m.in. rodzaj okien (najwięcej światła dostarczają okna panoramiczne), piętro, na którym znajduje się lokal, ekspozycja względem kierunków świata czy układ lokalu. Należy jednak pamiętać, że nadmiar naturalnego światła wcale nie jest dobry. Zbyt duży udział okien w stosunku do powierzchni w okresie letnim zrobią nam z biura szklarnię. Wpadające zewsząd ostre promienie słoneczne powodują także dyskomfort w pracy przy komputerze.

Oświetlenie sztuczne w lokalach do wynajęcia zwykle jakieś już jest lub zostanie zrobione zgodnie ze standardem budynkowym. Tu pozostaje nam ocenić, czy takie nam pasuje. Jeśli chcemy mieć oświetlenie bardziej niestandardowe, przekraczające budżet na wykończenie oferowany przez właściciela, wówczas musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami. Natomiast w nowoczesnych biurowcach oświetlenie sztuczne musi spełniać normy i zwykle dobrze współgra ze stylem biur.

Jeśli marzy Ci się komfortowe miejsce pracy, my pomożemy znaleźć biuro odpowiadające potrzebom Twojej firmy, doradzimy, wesprzemy w negocjacjach, wykończeniu, przeprowadzce. Zadzwoń do nas tel. 22 102 12 11 lub napisz na [email protected].

Możesz również przeglądać aktualnie dostępne biura do wynajęcia w Twoim mieście:

biura do wynajęcia

Total
0
Shares
Share 0
Share 0
Tweet 0
Powiązane tematy
  • biura
  • ergonomia pracy
  • fit-out
  • nieruchomości komercyjne
  • oświetlenie w biurze
  • przepisy BHP
  • wynajem biur

Autor tekstu

Alexandra Kwapisiński

Test - opis

test
123123123
[email protected]
Poprzedni artykuł
|||
  • Komentarz
  • Poradnik

Hot desk w biurze – zalety i wady

  • 2021-12-13
  • Alexandra Kwapisiński
Zobacz więcej
Następny artykuł
|||||Klif Tower|
  • Informacja prasowa

Biuro Na Miarę skutecznie zapełnia biurowce najemcami

  • 2022-01-04
  • Jerzy Węglarz
Zobacz więcej
Może Ci się spodobać
zielone ekologiczne biura|zielone ekologiczne biura|zielone biura biuro na miare
Zobacz więcej
  • Komentarz

Czym są certyfikaty BREEAM, LEED i WELL?

  • Alexandra Kwapisiński
  • 2022-09-13
|||||||||
Zobacz więcej
  • Poradnik

Barwy współgrające z DNA firmy. Jaki kolor do biura wybrać?

  • Alexandra Kwapisiński
  • 2022-05-10
|
Zobacz więcej
  • Komentarz
  • Poradnik

Wysokość pomieszczeń do pracy – normy prawne i wpływ na samopoczucie

  • Tomasz Węglarz
  • 2022-03-23
akustyka w biurze|akustyka w biurze|akustyka w biurze
Zobacz więcej
  • Poradnik

Jak poprawić akustykę w miejscu pracy?

  • Alexandra Kwapisiński
  • 2022-02-16
organizacja biura||
Zobacz więcej
  • Komentarz
  • Poradnik

6 praktycznych wskazówek, jak zorganizować biuro w dobie pandemii

  • Tomasz Węglarz
  • 2022-02-07
|||
Zobacz więcej
  • Komentarz
  • Poradnik

Hot desk w biurze – zalety i wady

  • Alexandra Kwapisiński
  • 2021-12-13
zwierzak w biurze|biura do wynajęcia||
Zobacz więcej
  • Poradnik

Zwierzak w biurze. Od czego to zależy?

  • Jerzy Węglarz
  • 2021-10-04
|biuro do wynajęcia trójmiasto|dyrekcja biuro do wynajęcia|Palio Office Park biura do wynajęcia|palio office park biura do wynajęcia|palio office park biura do wynajęcia|Olivia business centre biura do wynajęcia|alchemia biura do wynajęcia|neon alchemia biura do wynajęcia||garnizon gdańsk biura do wynajęcia|garnizon gdańsk biura do wynajęcia|3T Gdynia biura do wynajęcia|Tensor biura do wynajęcia Gdynia|Square biura do wynajęcia Gdynia|N696 biura do wynajęcia Sopot|good point biura do wynajęcia sopot|
Zobacz więcej
  • Komentarz

Najciekawsze nieruchomości biurowe w Trójmieście

  • Beata Maksimowicz
  • 2021-09-21

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie wpisy

  • Czym są certyfikaty BREEAM, LEED i WELL?
  • Barwy współgrające z DNA firmy. Jaki kolor do biura wybrać?
  • Wysokość pomieszczeń do pracy – normy prawne i wpływ na samopoczucie
  • Jak poprawić akustykę w miejscu pracy?
  • 6 praktycznych wskazówek, jak zorganizować biuro w dobie pandemii

Najnowsze komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.
Wyróżnione posty
  • zielone ekologiczne biura|zielone ekologiczne biura|zielone biura biuro na miare 1
    Czym są certyfikaty BREEAM, LEED i WELL?
    • 2022-09-13
  • ||||||||| 2
    Barwy współgrające z DNA firmy. Jaki kolor do biura wybrać?
    • 2022-05-10
  • | 3
    Wysokość pomieszczeń do pracy – normy prawne i wpływ na samopoczucie
    • 2022-03-23
  • akustyka w biurze|akustyka w biurze|akustyka w biurze 4
    Jak poprawić akustykę w miejscu pracy?
    • 2022-02-16
  • organizacja biura|| 5
    6 praktycznych wskazówek, jak zorganizować biuro w dobie pandemii
    • 2022-02-07
Ostatnie posty
  • |||||||||||||||||||
    Stosunkowo dobry rok. Podsumowanie działalności w 2021r.
    • 2022-01-27
  • |||||Klif Tower|
    Biuro Na Miarę skutecznie zapełnia biurowce najemcami
    • 2022-01-04
  • |||
    Hot desk w biurze – zalety i wady
    • 2021-12-13
Kategorie
  • Analiza (21)
  • Informacja prasowa (20)
  • Komentarz (88)
  • Poradnik (33)
Blog - Biuro Na Miarę
  • Praca
  • O nas
  • Kontakt
  • Kalkulator m2
  • Polityka prywatności
Biuro Na Miarę

Szukaj nieruchomości
Biura
Lokale użytkowe





  • Capital Market
  • Reprezentacja najemcy
  • Reprezentacja wynajmującego
  • Legal
  • Praca
  • O nas
  • Kontakt
  • Kalkulator m2
  • Polityka prywatności

Biuro Na Miarę Sp. z o.o.
Nowy Świat 47
00-042 Warszawa
+48 22 102 12 11
[email protected]

Wprowadź słowa kluczowe wyszukiwania i naciśnij Enter.