Kategoria: Fit-out, Biura
Przeczytasz w 4 min

Cisza, nieobecność dekoncentrujących i nieprzyjemnych dźwięków znacząco wpływa na komfort i efektywność pracy. Odpowiednia akustyka to jeden z ważnych aspektów w projektowaniu biur. W miejscu pracy hałas generują rozmowy, sprzęt elektroniczny, ale także instalacje (grzewcza, klimatyzacyjna) oraz dźwięki pochodzące z zewnątrz. Osoby zarządzające biurem powinny znać odpowiedzi na takie pytania jak: ile wynosi dopuszczalny hałas w biurze? Jak możemy poprawić akustykę pomieszczeń do pracy?

Jaki hałas szkodzi?

Pomimo, że typowe pomieszczenia biurowe zwykle nie są źródłem hałasu o wysokim natężeniu, nigdy nie można lekceważyć jego wpływu na zdrowie i samopoczucie pracowników. Przy hałasie od 35 do 70 dB (decybel – miara natężenia dźwięku) możemy już odczuwać spadek wydajności czy zmęczenie – oczywiście jeśli hałas występuje nieustannie. Granica 70 decybeli odpowiada hałasowi, jaki generuje ruchliwa ulica, dolna 35 dB to np. głośność wysokiej jakości klimatyzacji lub cicho nastawione radio. Powyżej 80 dB możemy spodziewać się uszkodzeń narządu słuchu, znaczne obniżenie nastroju, niepokoju czy bólu. Co ciekawe, ciągłe przebywanie w ciszy (czyli poniżej 20 dB) także może powodować zdenerwowanie i swego rodzaju niepokój, gdyż obecność cichego szumu jest dla człowieka naturalna.

Normy hałasu w miejscu pracy

Prawo pracy uwzględnia aspekt dopuszczalnego hałasu w biurze, a normy w zależności od rodzaju pracy, wyznacza Polska Norma PN-N-01307:1994 (Dopuszczalny równoważny poziom dźwięku w czasie pobytu pracownika na stanowisku pracy). Norma wskazuje, że maksymalne natężenie hałasu w trakcie pracy w sekretariatach i biurach obsługi klienta może wynosić do 65 dB. W pomieszczeniach, które służą administracji, typowej pracy biurowej czy pracy w skupieniu, poziom hałasu nie powinien przekraczać 55 dB. Zapewnienie optymalnych warunków do pracy leży w obowiązku pracodawcy. W razie przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu zobowiązany jest on do podjęcia kroków, które poprawią akustykę w biurze.

Jak ograniczyć hałas i poprawić akustykę?

Faktem jest, że efektywna praca wiąże się z koncentracją, swobodą w myśleniu, kreowaniu i liczeniu. Co zatem możemy zrobić, żeby akustyka w biurze sprzyjała pracy? 

Pierwszym aspektem jest układ pomieszczeń, którego zmiana może znacząco obniżyć hałas w biurze. Zdecydowanie większy hałas generują przestrzenie typu open space, niż wydzielone gabinety. To jednak nie wszystko. Istotne są także zastosowane do wykończenia materiały dźwiękoszczelne (np. drzwi lub ścian szklanych), które pochłoną część dźwięków.

Hałas mogą także generować, jak i zniwelować meble, wykładziny i inne elementy wykończeniowe (np. panele ścienne). Przy wyborze tych elementów zwracajmy zatem uwagę nie tylko na ich aspekt estetyczny, ale i dodatkowe funkcje, jak właśnie poprawa akustyki. Przestrzeń open space, w której głównym źródłem hałasu są rozmowy między pracownikami, można wyciszyć np. montując specjalne, pochłaniające dźwięki boksy pomiędzy stanowiskami czy materiałowe panele ścienne.

Również sprzęt elektroniczny, szczególnie kserokopiarki i drukarki, będzie generował hałas o różnym natężeniu. Zatem jeśli w firmie drukuje się dużo, to można rozważyć wydzielenie osobnego małego pomieszczenia na tego typu sprzęty. Z kolei budki akustyczne wyglądem przypominające budkę telefoniczną są dobrym sposobem na wyciszenie częstych rozmów telefonicznych czy wideokonferencji. 

Jeśli chodzi o wystrój biura, to na pewno gorszą akustykę będziemy mieli w pustym pomieszczeniu, niż w pomieszczeniu urządzonym. Rośliny, książki, dekoracje, w tym też tekstylne dodatki (np. zasłony, fotele) pochłoną część dźwięków. Szczególnie warto rozważyć rośliny, ponieważ ich obecność w pomieszczeniach biurowych przynosi szereg korzyści – pisaliśmy o tym TUTAJ.

Jak widać powyżej, osoby odpowiedzialne za organizację biura mają w kwestii akustyki spore pole do zmian i usprawnień, aby uzyskać stosunkowo mało uciążliwy dla pracowników poziom hałasu w biurze. Jedynie na dźwięki docierające z zewnątrz nie mamy wpływu. Przykładem jest bardzo ruchliwa droga, prace budowlane w okolicy czy nie do końca szczelne okna w budynku. Jeśli pracodawca nie może rozwiązać problemu występujących dźwięków z zewnątrz, w  niektórych sytuacjach jedynym rozwiązaniem jest rozpoczęcie poszukiwań nowego biura. Pamiętajmy, długotrwały hałas jest przyczyną niepokoju i negatywnie wpływa na koncentracje, co może przełożyć się na wyniki przedsiębiorstwa. 

Jeśli szukasz odpowiedniego biura, które zapewnia komfort pracy, napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod numer 22 102 12 11. Chętnie Ci w tym pomożemy

Możesz również przeglądać oferty aktualnie dostępnych biur w Twoim mieście na biuronamiare.pl

Wyróżnione wpisy

Sprawdź, w czym jeszcze możemy pomóc

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.

Działamy na wielu płaszczyznach

01
Fit-out
Organizujemy niezależne przetargi na budowę lub remont powierzchni komercyjnej, zarządzamy projektami budowlanymi (project management). Współpracujemy z architektami wnętrz i dostawcami mebli dla biznesu.
02
Legal
Wsparcie doświadczonego prawnika, który na co dzień obsługuje firmy na rynku nieruchomości komercyjnych, w języku polskim i angielskim. Jeśli będziesz negocjować umowę najmu lub sprzedaży, skontaktuj się z nami.
03
Reprezentacja
Najemcy
Bezpieczny proces najmu powierzchni biurowej dla firm, prowadzony przez doświadczonych, niezależnych specjalistów. Biura na wynajem z całego rynku dostępne w jednym miejscu, porównaj i umów się na prezentacje.
04
Reprezentacja
Wynajmującego
Usługa komercjalizacji powierzchni dla właścicieli budynków biurowych. Jeśli posiadasz pustostany i potrzebujesz najemców, zapytaj o nasze wsparcie. Dodatkowo możemy wdrożyć elastyczny moduł coworkingowy.
05
Capital
Markets
Zapełnione budynki biurowe na sprzedaż ze stopą zwrotu oraz projekty oportunistyczne, do przebudowy lub rozbudowy. Działki inwestycyjne z przeznaczeniem komercyjnym pod biura, handel i PRS - public rented sector.
06
Retail
Najem i zakup lokali handlowo-usługowych prowadzony przez doradców wyspecjalizowanych w tym sektorze. Doskonale rozumiemy specyfikę branż naszych klientów oraz wymogi techniczne, jakie muszą spełnić nieruchomości.
Skontaktuj się,
 chętnie pomożemy
Cześć, jestem Fatima! Zadzwoń do mnie lub napisz, a odpowiem niezwłocznie:
[email protected] +48 22 299 17 27
Twoja wiadomość

    * Pola obowiązkowe
    Wiadomość wysłana
    Dziękujemy!
    Potrzebujesz wsparcia? Jesteśmy do Twojej dyspozycji