10 wskazówek dla pracujących za biurkiem

Na co dzień nie masz chwili żeby pomyśleć o zorganizowaniu sobie miejsca pracy, ale gdybyś wiedział ile czasu naprawdę kosztuje Cię nieporządek, pewnie zastanowiłbyś się ponownie nad zmianami.

I nie myśl sobie, że chodzi mi o poprzesuwanie sterty papierów albo zepchnięcie kilku niepotrzebnych drobiazgów do śmietnika czy szuflady. Stosunkowo schludna i uporządkowana przestrzeń do pracy otwiera Ci drogę do większej produktywności i ograniczenia marnotrawienia Twojego cennego czasu.

Zorganizowanie biura nie musi być dużym przedsięwzięciem i zajmować kilku dni, ale wręcz szybką i przyjemną przygodą. Wystarczy dobre nastawienie i trochę chęci. Jeśli jesteś już gotowy na zmianę, poniższe wskazówki pomogą zmienić Twoje biuro na efektywne miejsce pracy.

  1. Usuń niepotrzebne – rozejrzyj się i wyrzuć, zniszcz lub napraw wszystko to czego nie potrzebujesz albo nie używałeś przez jakiś czas. To dotyczy mebli, sprzętu, materiałów, itd. Proszę weź też pod uwagę bibeloty, sztuczne kwiaty i inne dekoracje, które pokrywają się kurzem, powodując że Twoje biuro wygląda niechlujnie.
  2. Zbierz i rozdaj – pozbieraj wszystkie przedmioty, które nie należą do Ciebie i oddaj właścicielowi.
  3. Ustal strefy pracy – zdecyduj jakie prace wykonujesz w której z części biura. Prawdopodobnie będzie to główne miejsce pracy (np. biurko), dokumenty (szafy, półki, kuwety, segregatory) i zaopatrzenie (szafka, półka, szuflada). Sprawdź, które rzeczy można jeszcze przemieścić w bardziej odpowiednie dla nich miejsce.
  4. Najbliższe otoczenie – przedmioty, których najczęściej używasz, umieść w zasięgu ręki. To, czego używasz rzadziej, możesz schować albo odsunąć.
  5. Wydrukuj etykiety – oznacz miejsca takie jak półki, szafy czy szuflady, w których będziesz przechowywać podobny rodzaj dokumentów lub przedmiotów. To pomoże Ci nie tylko pamiętać co gdzie położyć, ale ułatwi też pracę współpracownikom, którzy będą chcieli coś znaleźć lub odłożyć.
  6. Zrewiduj przechowywanie plików – jako, że już w pełni przenosimy się w cyfrową erę, firmę w chmurze itp., miejsce potrzebne do przechowywania dokumentów znacząco się zmniejsza. Jednocześnie wymusza na nas odpowiednią organizację i zabezpieczenie plików zapisanych cyfrowo. Jeśli przechowujesz istotne pliki fizycznie na swoim komputerze, upewnij się że na bieżąco robisz kopię zapasową.
  7. Poukładaj foldery – zaplanuj posegregowanie plików na komputerze, jeśli czujesz że masz bałagan w folderach albo na poczcie e-mail. Pomyśl o zmianie miejsca lub przegrupowanie plików, tak aby pracowało się szybciej i bezstresowo.
  8. Dokładnie wyczyść – usuń wszystko z biurka i półek, wyczyść dokładnie powierzchnie i poukładaj rzeczy zgodnie z powyższymi zasadami.
  9. Wyrównaj biurko – na koniec dnia naucz się odnosić kubek do kuchni, zasuwać krzesło i układać papiery, tak żebyś następnego dnia rano zamiast widzieć bałagan, patrzył na zapraszające do współpracy miejsce.
  10. Zrób sobie kawę – spójrz na efekt i uśmiechnij się. Smacznego!

Nawet jeśli nie uda się zrobić wszystkiego od razu, zacznij od jednego punktu. Czas i zaangażowanie, które włożysz w przygotowanie na nowo miejsce i efektywne zarządzanie swoim biurem, będzie dobrą inwestycją. Zamiast krzątać się w nieładzie i przerzucać dokumenty, będzie mógł spokojnie oddać się… pracy :-).

Czyste biurko to ważna sprawa, ale najpierw trzeba mieć je gdzie postawić. Napisz do nas na [email protected] lub zadzwoń pod nr 22 102 12 11. www.biuronamiare.pl