Plusy i minusy pracy w przestrzeni coworkingowej

Coworking jest przestrzenią do indywidualnej pracy z dostępem do powierzchni współdzielonych. Z reguły jest alternatywą dla tradycyjnego biura oraz pracy z mieszkania lub kawiarni. Oferta coworkingu jest świetnym rozwiązaniem dla freelancerów, ale również dla mniejszych zespołów, które potrzebują tymczasowego lub kreatywnego miejsca do pracy. Dotychczas coworkingiem nazywano przede wszystkim otwarte przestrzenie z biurkami w systemie hot desk, ale coraz częściej tym mianem określa się zorganizowane przestrzenie wspólne z wydzielonymi pomieszczeniami dla firm. Patrząc na etymologię słowa – ma to sens :-).

Tego typu rozwiązanie zyskuje na popularności i ma wiele zalet, ale nie jest to miejsce w którym każdy będzie czuł się dobrze. Postanowiłem rozłożyć temat na czynniki pierwsze, aby podpowiedzieć Wam, na co zwrócić uwagę zastanawiając się nad wyborem przestrzeni coworkingowej. Zobaczcie wady i zalety takiego rozwiązania.

Plusy i minusy pracy w przestrzeni coworkingowej

+”

-”

Ekonomia współdzielenia

Trudności ze skupieniem się

Jedna faktura za wszystko, proste rozliczenia

Ograniczona ilość miejsca na dokumenty

Odpowiednia ergonomia pracy, umeblowanie

Ograniczona możliwość prezentowania własnej marki

Elastyczność – możliwość szybkiego wprowadzenia, krótkie okresy najmu

 Brak prywatności

Reprezentacyjna przestrzeń, dobry adres rejestracji

 Drożej niż w mieszkaniu

Dostęp do sal spotkań i konferencyjnych

Ochrona budynku, Dostęp 24h

Networking, polecenia

Pierwszą zaletą jest niewątpliwie oszczędność czasu i pieniędzy. Decydując się na rozwiązanie jakim jest coworking optymalizujemy koszty najmu dzięki idei współdzielenia, która pozwala rozłożyć koszty na wszystkich najemców znajdujących się na piętrze. W cenę wliczony jest dostęp do kuchni, toalet oraz innych części wspólnych. Dodatkowym atutem jest jedna faktura, na której znajdują się już wszystkie opłaty. Nie musimy martwić się o rachunki za prąd, wodę, internet czy sprzątanie powierzchni. Kolejną zaletą jest współpraca z ludźmi z różnych branży, co zaowocować może zarówno pozyskaniem nowych klientów, jak i uzyskanie pomocy w dziedzinach, których nie obejmuje nasza działalność. Networking jest bardzo ważny przy stawianiu pierwszych kroków w biznesie, ale również przy dalszym rozwijaniu swojej firmy – odpowiednia siatka kontaktów jest gwarancją sukcesu.

Istnieje również możliwość rejestracji firmy pod adresem biura, co znacząco wpływa na prestiż naszego biznesu. W końcu dużo lepiej wygląda w oczach naszych kontrahentów korespondencja kierowana na adres reprezentacyjnego biurowca, niż na adres naszego prywatnego mieszkania. Również klienci, których zapraszamy na spotkanie zostają witani na recepcji, częstowani kawą lub herbatą, a samo spotkanie odbyć się może w sali konferencyjnej, a nie w aneksie kuchennym w naszym mieszkaniu, gdzie dodatkowo mógłby rozpraszać nas np. pupil. Kolejną zaletą jest stały dostęp do biura – większość przestrzeni coworkingowych jest do naszej dyspozycji przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.

Głównymi wadami pracy na wspólnej przestrzeni może być jednak generowanie kosztów. Każdy kto stawia pierwsze kroki w biznesie stara się je zminimalizować, a w tym przypadku jednak liczyć musimy się z tym, że komfort naszej pracy będzie nas kosztował. Praca z mieszkania cały czas pozostaję najtańszą opcją dla osób, które dopiero co ruszają ze swoją firmą. W przypadku kiedy zdecydujemy się na pojedyncze biurko, a nie indywidualny gabinet, możemy mieć problem z brakiem prywatności. Otoczenie ludzi z innych branży jest zarówno zaletą, jak i wadą – niektórzy preferować mogą pracę w ciszy i skupieniu, a dla takich osób coworking może nie okazać się strzałem w dziesiątkę. Coworking zyskuje bardzo dużą popularność, niestety cały czas jest to rozwiązanie tylko dla osób zamieszkujących duże miasta.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się czy co-working albo biura serwisowane będą dobrym rozwiązaniem dla Ciebie, napisz do mnie na damian@biuronamiare.pl. Pomogę Ci przy wyborze odpowiedniej przestrzeni i wszystkich formalnościach.

Share on FacebookShare on LinkedIn